Влияние на преработените храни върху имунната система

Сигурна съм, че всеки един от вас е попадал на оздравителна рецепта, свързана с консумацията на определени храни, подправки, билки или комбинация от няколко продукта. Не са малко хората, които прибягват до силата на чесъна, меда или джинджифила, когато усетят дадено неразположение.

Че храната може да бъде лек – това е всеизвестно. Не по-малко известен факт е, че храната може да бъде и отрова, но някак тази подробност остава на заден план... Или поне до момента, в който осъзнаем, че „модерната диета“ ни вреди.

Днес ще си поговорим именно за модерната диета, преработената храна и как се чувства имунната ни система, когато е непрекъснато изложена на рафинирана захар, рафинирана сол, трансмазнини, оцветители, консерванти, подобрители и т.н.

Няма да използваме сложни термини, нито пък ще разглеждаме подробно дълги изследвания, защото за вредата от преработените храни едва ли има две мнения.

Целта на материала е да се замислим повече върху храната, която купуваме, защото често нежеланите последици се проявяват с натрупване в годините и чрез поколенията.

Целта е да провокираме тези от вас, които нямат навик да четат етикетите, да преосмислят действията си. Заслужава си да четете дребните шрифтове, защото това е инвестиция в здравето.

Модерната диета и преработените храни - какво значи това

Под „модерна диета“ в този материал разбираме масовата диета в индустриализираните страни – тази, в която преобладават пакетираните храни с дълъг срок на годност, полуфабрикатите, преработените храни.

Преработените храни са тези, в които има трансмазнини, рафинирана захар и сол и вредни хранителни добавки (адитиви). Те често имат висока калорийна стойност, но са лишени от витамини и минерали. За тях се казва, че „ограбват тялото“.

Вярвам, че нашите читатели са осъзнали важността на здравословното хранене и до голяма степен са свели консумацията на преработени храни до минимум.

Но все още се срещат хора, които смятат, че спортуването може да намали вредата от джънк фууд-а (junk food – нездравословната, бързата, преработената храна). Казват си: „Спортувам редовно и веднага изгарям калориите от вафлите и чипсовете!“

Е, за съжаление, не всичко опира до калории. Важно е от какво идват те и какво носят на тялото.

Преработените храни и имунната система

Забелязвате ли колко често хората са болни? Обвиняват се основно околната среда и замърсения въздух, но рядко причината се търси в начина на хранене на болния.

Проучвания показват, че през последните десетилетия се наблюдава значително увеличение в честотата на автоимунните заболявания, което е доста притеснително.

Етиологията на някои от тези заболявания остава с много неизвестни, но все повече се смята, че основна причина има не само генетичният фактор, но и тясното взаимодействие между него и околната среда (токсични химикали, замърсявания, инфекции и... храната).

Масовата диета от индустриализираните райони е доста по-различна от това, което е била преди 2-3 десетилетия. Предполагам, че по-възрастните ви роднини и приятели с умиление си спомнят за храните „от едно време“ – които със сигурност не са имали способността да се запазват годни за консумация с месеци.

Сега храната е с нови добавки, списъкът от овкусители, консерванти и подобрители е доста дълъг, а вредните E-та са значително повече от полезните. Създават се нови породи и сортове животни и растения, все повече се говори за генно модифициране.

С увеличаване на болните от диабет и МС (множествена склероза) в индустриализираните страни все повече се прави връзката с лошата диета като потенциален рисков фактор.

Високи нива на натрий в храната са свръзани с високо кръвно налягане и/или проблеми със сърдечно-съдовата система. Ниски нива на витамин D се свързват с артрит и др. Много алергии, астми и кожни екземи са резултат от прекомерното присъствие на преработена храна в диетата.

Удоволствието от модерната храна излиза доста скъпо.

В крайна сметка около 70% от имунните ни клетки се намират в храносмилателната система и по този начин те са в директен контакт с храната, която ядем всеки ден.

Логично е, че ако даваме на тялото си лоша храна системно, това може да има нежелани последствия за имунната система.

Ако тя (имунната система) е заразена от бактерия в храната или пък засече храната като алерген (особено заради изкуствените добавки в преработените храни), може да се задейства алармата за възпаление.

Възпалението е начин на тялото да се справи с нарушителите като част от оздравителните му процеси. Но какво се случва, ако предизвикваме непрекъснато възпаление (не променяме лошите хранителни навици)? Създаваме корени за много болести.

Прекалената консумация на прости захари може да доведе до дисбиоза и увеличено производство на възпалителни цитокини; изкуствените подсладители са потенциален фактор за възпаления в червата; рафинираната сол може да влоши автоимунните заболявания.

Дисбиозата (дисбактериозата) е състояние, в което патогенните организми в тялото се увеличават, а полезните микроорганизми – намаляват. Симптомите могат да бъдат различни (отпадналост, нетрудоспособност, безпокойство, изменения в количеството и качеството на чревните ензими и др).

Преработените храни вредят на здравето

Лично за себе си съм довела до минимум употребата на преработени храни. Старая се да ям пресни сезонни плодове и зеленчуци, внимавам откъде пазарувам месо и риба.

Някои от вас сигурно ще кажат: „То и месото е заразено, и зеленчуците са с нитрати и т.н.“ и най-вероятно ще бъдат прави.

Въпреки това едва ли е едно и също да си купиш прясно месо, което да смелят на кайма пред теб, и да вземеш готова кайма от витрината. Едва ли е едно и също да си купиш картофи, които да изпечеш на тънки резени във фурната, и да купиш пакет чипс. Едва ли е едно и също да направиш домашен десерт с пресни и сушени плодове, и да се подсладиш с купешката торта от близкия супермаркет.

Усещате накъде бия, нали?

Преработените храни (пакетираните храни с дълъг срог на годност и безкраен списък с хранително съдържание) вредят на здравето.

Те могат да доведат до:

  • Пристрастяване и преяждане. Истинската и пълноценна храна (богата на макро- и микроелементи) носи на тялото полезни вещества. Преработената храна е лишена от тях - създава чувство на удоволствие, но то не е подплатено с полезност;
  • Затлъстяване;
  • Нарушение в баланса на вътрешната среда, вследствие на което се наблюдават: необуздани пристъпи на глад, храносмилателни проблеми, болести, дисбактериоза;
  • Депресии и промени на настроението вследствие влияние върху хормоните.

Гледайте не само "лицето", но и "гърба" - четете етикетите!

По принцип съветът ми е да избирате предимно цяла, непреработена и непакетирана храна.

Но това едва ли е напълно приложимо при всички. Дори и в моя хранителен режим присъстват пакетирани продукти (варива, брашна, ядки, тахан и т.н.). В този случай важи правилото да четем етикетите.

Не съм запозната дали строгият контрол върху достоверността на етикетите, както и това да се вписват всички съставки се спазват при всички случаи. Вярвам, обаче, че до голяма степен етикетите не лъжат.

Просто някои вредни съставки се маскират под определен номер, който няма как да знаем какво значи, освен ако не сме проучили предварително.

Преди години си бях изработила следната система: разпечатах на малко листче най-вредните E-та в храните, които не са забранени в Европейския съюз, и го държах винаги в портмонето си.

  • Препоръчвам ви да обърнете внимание на статията „Е-тата в храните“ , за да се запознаете с това какво стои зад номерата, какви опасности носят и дали са забранени на територията на ЕС.

Защото все по-често ставаме свидетели на етикети, в чиито хранителни съдържания виждаме дълъг списък с номера. Някои от тях са безвредни, но други могат да бъдат опасни за здравето.

  • Избягвайте продукти, които съдържат трансмазнини, високо съдържание на рафинирана сол и захар.

И още съвети

  • Ако искате да сте здрави, не прекалявайте с преработената храна.

Няма нищо фатално в това, от време на време да си позволите нещо вредно, но нека това да не е ежедневие. Нека в диетата ви да преобладават непреработените храни.

  • Намалете консумацията на захар и рафинирана сол (заменете я с хималайска или морска сол).
  • Осигурявайте си храни, богати на пробиотици и пребиотици.
  • Избягвайте да пазарувате в големи хранителни магазини, когато сте гладни и/или когато сте с малки деца. Обърнали ли сте внимание, че най-вредните храни са разположени по рафтовете на касите и на нивото на детските очи? Няма нищо случайно. В много хранителни вериги зеленчуците, плодовете, ядките, пресните меса и риби са по периферията, а в центъра са чипсовете, вафлите, консервите, тортите и т.н.
  • Бъдете информирани и обръщайте внимание на храната си. Много често са ми казвали: „Какво се пазиш толкова – веднъж се живее; яж всичко.“

Да, веднъж се живее, но нали има значение как? Нека изживеем живота си колкото е възможно по-пълноценно.